Tak teda už viete, čo je SEO a pravdepodobne aj to, koľko SEO stojí. No častokrát sa stretávam s tým, že klienti si nevedia úplne predstaviť, aký výstup za svoje peniaze vlastne dostanú. Pozrime sa teda na to, ako vyzerá prvá fáza práce na SEO, ktorou je práve SEO analýza. Čo môžete očakávať, alebo skôr čo by ste mali očakávať, ak si túto službu objednáte?

Čo je SEO analýza?

SEO analýza by mala byť úplne prvým krokom, nech už idete pracovať na optimalizácii akejkoľvek webstránky. Ja osobne SEO analýzu rozdeľujem ešte na dve samostatné časti, ktorými sú technická analýza webstránky a obsahová analýza webstránky.

Technická analýza webstránky

Začnime teda tým, ako by mala vyzerať technická analýza webstránky. Keď sa Google „rozhoduje“, v akom poradí zobrazí výsledky vyhľadávania pre jednotlivé kľúčové slová, úlohu zohráva množstvo rôznych faktorov. Niektoré z nich sú všeobecne známe, niektoré si Google necháva pre seba. No jedno je isté – dôležité je, v akom technickom stave sa váš web aktuálne nachádza.

Sú všetky odkazy a obrázky na webe funkčné? Je váš web „mobile friendly“? Nie sú niektoré podstránky na webe príliš veľké? Aká je štruktúra vašich URL adries? A máte správne nastavené meta dáta?

To je len zlomok otázok, ktoré by mali byť zodpovedané práve pri technickej analýze webstránky. Kvalitná technická analýza by vám mala povedať to, aké technické chyby sa na vašom webe nachádzajú, ale aj to, kde presne sa nachádzajú a ako sa dajú riešiť.

Ak pripravujem technickú analýzu webstránky pre svojho klienta, nie je mojim cieľom povedať mu len „toto máte na webstránke zle a musíte to opraviť“. Snažím sa klientovi vysvetliť, čo jednotlivé chyby znamenajú a prečo je dôležité, aby sa vyriešili. Častokrát sa stáva, že klient si následne vie množstvo chýb vyriešiť na webstránke sám, prípadne mu s tým pomáham ja. Ak ide o naozaj komplexné a náročné technické riešenia, potom je na rade aj programátor.

Obsahová analýza webstránky

Obsahová analýza webstránky je ešte o niečo rozsiahlejšia, než tá technická. Mala by totižto zahŕňa prieskum kľúčových slov, report aktuálnych pozícií, návrh vstupných stránok aj analýzu spätných odkazov. Sú to pre vás všetko neznáme pojmy? Poďme si ich vysvetliť bližšie.

Prieskum kľúčových slov

SEO analýza bez prieskumu kľúčových slov nemá žiaden zmysel. Práve vďaka prieskumu totižto zistíte, čo vaši potenciálni zákazníci vyhľadávajú na Google a dokonca zistíte aj v akom množstve. Nuž a od toho sa potom odvíjajú všetky ďalšie SEO aktivity.

Prieskum kľúčových slov by preto mal pokrývať celú šírku služieb a/alebo produktov, ktoré ponúkate. Navyše by nemalo ísť iba o základné slová, ako napríklad „hračky“ či „detské hračky“. Mal by obsahovať aj rôzne variácie kľúčových slov, ako napríklad „hračky pre 3 ročné deti“ alebo „darček k narodeninám pre 6 ročného chlapca“.

Hĺbkový prieskum kľúčových slov vám ukáže, po akých službách/produktoch je vo vašom segmente dopyt, ako často ich užívatelia vyhľadávajú, v ktorom období ich vyhľadávajú najviac. Dokážete tak odhaliť približný celkový potenciál vašej webstránky. Zároveň je to aj výborný podklad, ak by ste chceli využívať Google Ads – platenú reklamu na Googli.

Report aktuálnych pozícií

Keď už viete, čo vaši potenciálni zákazníci vyhľadávajú a v akom množstve to vyhľadávajú, potom je potrebné zistiť, či vás momentálne pri hľadaní týchto kľúčových slov nájdu na Google. V rámci reportu aktuálnych pozícií sa teda pozriem na každé jedno kľúčové slovo z prieskumu a zistím, akú pozíciu má aktuálne váš web, keď si niekto toto kľúčové slovo zadá do Google.

Podľa toho potom vieme ľahko zistiť, na ktorých kľúčových slovách je potrebné popracovať čo najskôr a na ktoré sa budeme sústrediť až neskôr. Report aktuálnych pozícií by tiež mal byť počas spolupráce pravidelne aktualizovaný. Vďaka tomu budete vedieť sledovať, ako sa vaše pozície na Google menia.

Návrh vstupných stránok

V tomto momente nám už SEO analýza ukázala, čo vašich potenciálni zákazníci hľadajú, ako často to hľadajú, aj to, či vás nájdu. Čo ale robiť v prípade, ak zistíte, že vás vaši zákazníci nevedia nájsť pri hľadaní kľúčových slov, ktoré sú pre vás a váš biznis dôležité? Tu prichádza na rad návrh vstupných stránok. Pozrieme sa na to, či máte na webe vytvorené vstupné stránky, resp. kategórie, ktoré sú relevantné tomu, čo užívatelia vyhľadávajú.

Napríklad, ak je pre vás dôležité kľúčové slovo „detské hračky“, no vy na webe nemáte ani jednu podstránku, ktorá by sa venovala práve detským hračkám, potom Google nemá dôvod zobrazovať váš web vo výsledkoch vyhľadávania na toto kľúčové slovo.

Návrh vstupných stránok by mal teda obsahovať odporúčania, ako správne pomenovať vstupné stránky/kategórie na vašom webe, príp. či potrebujeme vytvoriť nejaké nové, do akej štruktúry je ich vhodné usporiadať a pod.

Audit spätných odkazov

Audit spätných odkazov nemusí byť nutne súčasťou úvodnej SEO analýzy, avšak ja som ho do tejto prvej fázy zahrnula. Tento audit by vám mal totižto ukázať, aké spätné odkazy smerujú na váš web z rôznych iných webstránok, či sú tieto odkazy kvalitné, prípadne či vášmu webu nemôžu škodiť. Zároveň by mal byť audit spätných odkazov aj akýmsi náhľadom do toho, aké aktivity vyvíja vaša konkurencia. To všetko je dôležité zistiť z jednoduchého dôvodu – počet a hlavne kvalita spätných odkazov výrazne vplýva na vaše neplatené pozície vo vyhľadávačoch.

Prečo je SEO analýza dôležitá?

Ak ste sa dostali až sem a všetko si dôkladne prečítali, potom je vám zrejme jasné, že SEO analýza je dôležitý odrazový mostík pre akúkoľvek ďalšiu prácu na SEO. Pomôže vám odhadnúť potenciál vašej webstránky, potreby vašich potenciálnych zákazníkov, akuálny stav vášho webu aj to, kam až môžete so svojim biznisom rásť. Bez kvalitnej SEO analýzy neexistuje kvalitné SEO.

Aké sú ďalšie kroky po dokončení analýzy?

Ďalšími krokmi, keď je SEO analýza dokončená, je implementácia všetkých odporúčaní, ktoré z nej vyplynuli. Tu sa však už dostávame k druhej fáze – OnPage SEO, o ktorej si čosi viac povieme opäť v ďalšom článku.